![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicM2zSNVomjEwYebf5p0IKWsuhtA7HtFNQSUHBt2e-OMYKHHoBtkYpFNNCY3qVVsGBDQjBngSR2TtlSSzB-vzV91dYRdCswX4LpSR-Tri-Ym9pKg77mMYgJu_NZhurz9ldZeKROOuUoSU/s400/border.jpg)
Het eerste YPF–tankstation van San Juan zou goede wifi hebben. De juffrouw achter de balie moet even het modem resetten en dan doet ie het. En goed, ik kan bellen met Elize. Normaal blijf ik buiten, maar de hitte is niet te harden, dit moet tegen de 40 graden lopen. Binnen is het aangenaam, ze hebben airco. Net buiten San Juan is een groot stuwmeer en ik zie op de iPad diverse plekken. Maar bijna overal moet je betalen om aan het meer te komen en bovendien is het erg druk. Het is nog steeds weekend en vakantietijd.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjXHboywWVE64hRgIICu9E8PviFiMAC0_jOXb-RX06HyaqlKfZdAPQBHiIfMdWpine_qYN9xKkqAHUKSvwc_bATcYyy0hkdW6c-SIIq5hvvvLYT4-sUeK0MK-M6726jgTB6GyM2IA1Sfs/s640/1802023sb.jpg)
Ik wil naar Barreal, een dorpje naar het westen waar positief over geschreven wordt. En die kant moet ik nog steeds op om uiteindelijk bij de grens met Chili te komen. MapsMe geeft een route binnendoor, de RP404. Het ziet er uit als een bergweggetje en hij zal zeker niet geasfalteerd zijn. Maar misschien wel een hele mooie rit. Totaal is het 130 kilometer en omrijden over de grote weg is het het dubbele. Het eerste stuk zuidwaarts van zo’n 30 kilometer is goed gravel, hoewel ik toch de banden aflaat om er net iets soepeler over te rijden. Dan maakt de weg een bocht naar het westen en gelijk wordt het anders.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZzsEh2exEspppwzfJNh55j_PZUy-DgF-lcXWR1MExNBz_oZILwPYJTwhhxFHADRRtsP1XymBu9ohTAhVhc0uVRCDQHSumIa098ptKZbz29KUutE14BarwmcaYIHCrHLOCmhFryC9A_2c/s640/1802029sb.jpg)
Onderweg zie ik een paar
keer een verlaten boerderij, verder nog geen mens gezien. Waren de afgelopen 20
km pittig, nu wordt het echt een uitdaging. De weg heeft nu ook steeds diepe
geulen in de lengte, grote stenen en wordt steeds steiler. Het is dus echt
navigeren over een pad dat niet veel mogelijkheden laat. Ik moet toegeven dat
ik wel lol in heb. Dit is het echte werk. Ik zit inmiddels al boven de 2100
meter als de weg zich splitst.
Automatisch volg ik de duidelijkere naar links. Naar rechts zie ik de weg enorm steil omhoog gaan. Maar als ik de linker volg zegt MapMe dat het de verkeerde is, dat ik wel degelijk rechtsaf moet. Ik rij de net gedane 100 meter weer achteruit en ga even lopend kijken. De weg is zo steil dat ik hem op mijn slippers nauwelijks kan doen. Boven zie ik de weg verder lopen. Ik weet uit ervaring dat de cruiser deze helling wel haalt. Het is ‘maar’ 10 meter omhoog en ik kan een beetje een aanloop nemen. Maar de weg helt ook naar één kant over en heeft ook nog een diepe lengtegeul in het midden.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwSEfYXkuTlZU_8cX8kH0m_AYJc51drChSxv-p8KmuoZS0q-8cizHKQ_tRGvGAdQ7cBaKLyWMYss0AB9v_HugNNLo2nF37sUupYvJdozltlG6eWVe1FOxk4oZEvr3-PAj9BJBmbJ4QA3w/s640/1802028sb+copy.jpg)
Automatisch volg ik de duidelijkere naar links. Naar rechts zie ik de weg enorm steil omhoog gaan. Maar als ik de linker volg zegt MapMe dat het de verkeerde is, dat ik wel degelijk rechtsaf moet. Ik rij de net gedane 100 meter weer achteruit en ga even lopend kijken. De weg is zo steil dat ik hem op mijn slippers nauwelijks kan doen. Boven zie ik de weg verder lopen. Ik weet uit ervaring dat de cruiser deze helling wel haalt. Het is ‘maar’ 10 meter omhoog en ik kan een beetje een aanloop nemen. Maar de weg helt ook naar één kant over en heeft ook nog een diepe lengtegeul in het midden.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwSEfYXkuTlZU_8cX8kH0m_AYJc51drChSxv-p8KmuoZS0q-8cizHKQ_tRGvGAdQ7cBaKLyWMYss0AB9v_HugNNLo2nF37sUupYvJdozltlG6eWVe1FOxk4oZEvr3-PAj9BJBmbJ4QA3w/s640/1802028sb+copy.jpg)
Ik ga nog een keer de weg
linksaf naar boven en ga net zo ver tot ik overtuigd ben dat er geen
aansluiting is op de rechter. Had gekund, een omleiding. Met veel moeite vind
ik een plek waar ik kan keren en kom terug op de splitsing. De helling is een
risico doordat ik in volle vaart in de geul kan terecht komen en wie weet wat
er dan gebeurt. Omslaan is niet uit te sluiten. Tel daarbij op dat ik dan nog
70 kilometer moet naar Barreal en ik geen idee heb wat me nog allemaal te
wachten staat. En er is hier helemaal niemand en ook al een tijd niet geweest.
Het enige dat ik zie is een vaag spoor van een quad. Ja, dat is fun om te doen,
maar niet met een camper van ruim 3 ton.
Ik moet nu een beslissing
nemen die me helemaal niet aanstaat. Ik ga terug, het is niet anders. Dit hoort
ook bij avontuurlijk reizen. Ik kies een willekeurige plek langs de weg om te
bivakkeren en de volgende dag doe ik dan toch maar de lange omweg. De
tegenstelling kon niet groter zijn, een grote brede gloednieuwe asfaltweg. En
ook nog door mooi landschap. Dat is dan ook weer genieten.
Barreal heeft een prettige
sfeer en het ziet er opgeruimd uit, dat is wel eens anders. Ook als ik de
buurtsuper binnen ga, is opvallend hoe clean en strak het allemaal is. Niet lux
maar gewoon netjes. Er is een mooie, ook weer verzorgde plek aan de rivier waar
ik kan staan. De rivieren lijken hier allemaal eerder op modderstromen, zo
bruin zijn ze. Ze voeren kennelijk heel wat zand en puin af uit de bergen waar
ik zo mooi uitzicht op heb. Eigenlijk is het niet te geloven waar ik naar kijk.
Een stuk of 8 toppen van boven de 5000 meter en drie van boven de 6000. Ik kan
ook de hoogste berg van de wereld buiten de Himalaya zien, de Aconcagua, bijna
7000 meter hoog.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQ354NSaJ9YRK5tVNM2QTPeKj1SOwblwBB7mojpcO8-d2toXC9QP7dktr2iCDPwzoivMT1uJW49-UuCzFMmD45YWXSYT0IaVrJAz702fcsm_v36UMS_CTly5qCg6479UDOqf6xJUc97JE/s640/1802049panob.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQCUs7ebtiSWkUjrPDqLBZr3OX_I3pIgtef5-KK4_j76ERX3tB98goceFFpEfp_min2WKyuU6OQDBOaqvUNTCcaxDWfZrtDEaZaBz62DgmBBf7DbSV5XuaDY36Zjun_HUw7y81waXsTX8/s1600/1802043sb.jpg)
Te zuiden van Barreal ligt
het Leoncito Park, waar ook twee sterrenkijkers staan. Eén er van is te
bezoeken. Lijkt me interessant. Ik neem de afslag om na een kilometer of 10
hekjes op de weg te zien. No Pasar. Huh, dicht? Dat is raar. Omdat het
lunchtijd is smeer ik hier een broodje, misschien komt er toevallig nog een
ranger ofzo. En na een kwartier komt er toevallig een ranger. Wat is er aan de
hand. Zware regenval heeft de weg beschadigd en de camping is gesloten. Dat is
nou jammer. Dan blijft er niet veel over dan door te rijden naar het laatste
plaatsje voor de grens met Chili, Uspallata.
Onderweg kom ik een plek
tegen waar bomen zijn geplant, bijzonder in het verder kale landschap. Even een
break. Er is ook een gebedsplek van Difunta Correa. Het verhaal gaat dat een
moeder langs de weg is omgekomen van de dorst, maar dat haar baby nog leefde
omdat die nog aan haar borst hing. De Argentijnen zetten op diverse plaatsen
langs wegen een bouwseltje met erin beeldjes van haar met baby. Er omheen
leggen de mensen dan plastic flessen met water. Honderden soms en ook
onderdelen van auto’s en autobanden, als getuigenissen van overleefde
ongelukken. Je denkt eerst altijd een illegale vuilstort te zien. De nationale
sport in vooral Argentinië, illegaal vuil storten.
Het uitzicht vanaf deze
plek is weer fenomenaal en ik besluit hier te blijven. ’s Nachts is er geen
verkeer en een belofte van een mooie zonsopgang op de bergen. Ik verzet de auto
als ik ineens merk dat ik een lekke band heb. Zomaar. Helemaal plat. Het is dan
lastig de krik onder de as te krijgen, maar ik heb natuurlijk nog een krik en
die heb ik op dit continent nog niet gebruikt. De Hi-lift Jack. Ik heb hem in
delen op verschillende plaatsen in de auto. Goed moment om even te kijken of
alles nog werkt. Voor het eerst steek ik hem in de speciaal gemaakte T-vormige
krikgaten in de achterbumper. En zo krik ik de auto zo ver omhoog dat ik de
gewone krik er onder kan schuiven. De Hi-lift krik kan heel hoog krikken, maar
is daardoor ook tamelijk instabiel en dus gevaarlijk. Als de gewone krik zijn
werk heeft overgenomen haal ik hem weg. Alleen al als dat ding omvalt kun je je
voet breken. Ik vind het gat in de band en steek er een speciale reparatieprop
in. Zo hoef ik het wiel niet eens van de as te halen. Later kan ik al of niet
de band nog echt laten repareren bij een bedrijf. De volgende ochtend zit alle
lucht er nog in. Of net niet alles, ik twijfel een beetje. We merken het wel de
komende dagen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgilJ8vz6rH_wSmUiJuFJq04xqKNCMyab3tiFJJCmU97WRLkMsKv8j0DjTu7EQXgUclRqmxx2jgUKWNqjKsjOVuQRNC2JQSbCQSMZZj_imtQZhnjh9Xq3lREUH1ANIB1Cy60-7WhqIIe0U/s640/1802007sb.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0SL9ZPgrrsZ9b770xwHSY6yTbiPIpxXDqBnRXAlZX9_P3sodhsrSgBiW79uVDrVCVszw4gM5TopfbphOIi0MiBiMY7y0DXbl40oWpPhKw56C0U396gu1pSVD6fDkjeyWb_g3H0bKJqJE/s640/1802039sb.jpg)
Uspallata is ook weer een
leuk aandoend plaatsje. Centrum voor kayakken en klimsport. Bij de tourist-info
is de wifi sterk genoeg om weer een blog online te zetten. Hier kook is van de
groente die ik nog heb een pastasaus, anders moet ik ze weggooien in verband
met de grens naar Chili. Je mag geen verse waren meenemen en er wordt op
gecontroleerd. Maar ik weiger om mijn kruiden weg te gooien hoewel ik niet
zeker ben of die nou wel of niet mogen. Verschilt ook nog weer per grens geloof
ik. Zo twijfel ik ook over een worst. Vers vlees mag niet maar en worst is
verwerkt vlees. Ik neem geen risico en verstop de spullen goed in plastic
verpakt in de ondervloerse kluis. Ik zet er nog een zak met vuilnis op dat stuk
vloer. Als er controle van een hond is, dan ruikt hij zeker wat er in de zak
zit. Hopelijk dan een werkende afleidingstruc.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEieLrBAEGSFNAW3aBqHjl8htlgf291zjdyToR6aNE9gd-RIiaXb9EFcdVoMt4fEAcbU3URaiDUmN0gVVSEagKJMN41b994qdmpzTYFAkj4gZX7HCLEyO0jo-0ILPT3cnDT2drsOIdKMREo/s640/1802071sb.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjf2udRJdNkaMZMnTFCO_yykFz7CQPS2H7cGIQztkxergs_5ZVnNCKaZxI-UzlaBt99X2YGT0Ft8nPdk2j1quFcRnoFZ8oQJF114iw4pdZ_p4Xx7_ud51r2nDP5D4LZ947ZHtx0KjvHMY0/s640/1802068sb.jpg)
Van de top naar beneden eerst
nog gravel, later komt er nog een hele serie haarspelden op verharde weg. Wat ook
apart is, is dat je alle grensformaliteiten aan één kant doet. In mijn geval
aan de chileense kant. Daar wordt de argentijnse TIP van de auto uitgeschreven
en krijg ik een nieuwe van Chili. Een uitstempel van Argentinië krijg ik niet,
maar dat had ik al gelezen. De auto is nog gecontroleerd op voedsel en ik
overhandig een ui, een ei en wat knoflook. Altijd iets afgeven is het beste.
Terug in Chili, het
verschil is gelijk te merken. Veel meer bewoning, overal waar je kijkt in het
dal zie je gebouwen. Een plekje vinden gaat nog niet zo makkelijk worden.
Aanvankelijk ook bijna geen zijweggetjes. Na een kilometer of 40 pak ik een
willekeurige zijweg en rij een stuk omhoog. Een mototrijder had geschreven dat
hier een plek is voor een motor en een grote tent, maar niet voor een auto. Dit
klinkt voor mij direkt als totale onzin en dat blijkt het ook te zijn. Ik zou
eerder zeggen dat een tent lastig zou zijn hier, want ik sta midden op een
doodlopend weggetje.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjvB31HuOhSFJCvnHjqvwJ4Ek7wUYzRXbupl1FOlUxYmGI9r2mtW68SgACP8BRKNUHWW6ePA3KK6mkYfQCi7IydtsnNIsUCSXCbTrXCouxPCN6fOFuu3Sx6QeBFNFEAU4YMJtrQZ7WLGXA/s640/1802070sb.jpg)
Dan moet ik gaan nadenken over wat ik de komende dagen ga doen, want ik ben eigenlijk veel te vroeg in Chili voor het afhalen van Elize. Dat duurt nog vijf dagen. In de omgeving zijn er niet echt dingen om heen te gaan en over de slaapplekken wordt ook al niet te enthousiast geschreven. Eerst maar eens geld pinnen en inkopen doen. Ik overweeg even om naar Valparaiso aan de kust te gaan, maar dat wil ik samen doen. Moet erg mooi zijn, maar is ook berucht om zijn onveiligheid hier en daar.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgr3Y3iBpCpPMxFITmmNPpEc_8d98fCBmdCkV_IWZWq8KTfOPh0wcgwJqfn_CCYQ79jrcNnVE6i8uqSl3yPH7b3kLZgpETL0JkysBu8l3rtQrfKjzFD1XHzl4sqsXYLa8UhamnyXBgrUt4/s640/1802074sb.jpg)
Vanuit Los Andes ben ik nog
noordwaarts de bergen in gereden op aanraden van iemand ie ik bij een
tankstation sprak. Zijn voorstelling van het gebied was wel wat positiever dan
hoe het mij over komt. Hellingen met verdorde begroeiing en overal huisjes, zo
te zien vakantiehuisjes. Uiteindelijk vind ik wel en mooi punt langs de weg
met schitterend uitzicht over een vallei.
Tijd om naar Santiago te
gaan. Ik rij naar een plek die iO aangeeft en vrij uniek is. Een bewaakte
parkeerplaats in de stad, gratis en je kunt er ook nog overnachten. Het blijkt
allemaal waar te zijn. En het is ook nog aan de rand van een groot stadspark en
villawijk en ’s nachts heel rustig. Ideaal dus. Ik loop de volgende dag naar
het centrum, zo’n 6 km en struin wat rond bij de Plaza de Armas en Belles Artes
een kunstenaarswijk. Terug bij de auto voel ik de voetjes wel.
Een jong stel uit Canada
naast me moet hun busje dat ze in Colombia hebben gekocht zien door te verkopen
aan andere overlanders. Dat is qua papierwerk nog helemaal niet zo makkelijk.
Als het ze niet lukt willen ze terugrijden, maar hun budget is al op. Ik hoop
het beste voor ze.
Na nog een dag in het
centrum ga ik ’s morgens vroeg richting vliegveld. Ik had rekening gehouden met
druk verkeer, maar ik kan overal goed doorrijden. In de buurt van het vliegveld
is een modern tankstation met douches. Tegen de tijd dat Elize’s vliegtuig
landt, rij ik het korte stuk naar de aankomsthal. Een klein uurtje later vallen
we elkaar in de armen. Samen verder.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjS9bfozVxeZHixbF4wd77P2RysM0jmeGPKulii_loEDVKZy4tcoH9cToGXES8YX06bpVtesNpocnvcdDR7kg9RcyKJzksRKoxZbm9hPvhOcyD1WeqE_g20DN5YwLAZvv6xvi70L8K7yyI/s640/1802604b.jpg)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten